چرا باید قران بخانیم

   قرآن کریم رابط بین ما و پروردگار است

 

قرآن کریم کلام پروردگار است که برای رهنمائی تک تک بندگان فرو فرستاده شده است. بندگان خداوند(ج) از طریق قرآن کریم - کلام الهی - با پروردگار خویش ارتباط برقرار مینمایند، بنابراین برای آنکه بدانیم چگونه با خداوند(ج) سخن بگوئیم باید اول با مطالعه قرآن کریم با کلام الهی آشنا شویم.

ما باید خودمان برداشت شخصی خویش را از قرآن داشته باشیم

تا زمانیکه خودمان قرآن را مطالعه ننمائیم، ما هرگز نخواهیم دانست که خداوند(ج) چگونه ما را رهنمائی نموده است. ما باید شخصا قرآن را بخوانیم و در رابطه به فرموده های الهی تفکر نمائیم. از آنجائیکه هر کلمه از کلام الهی بخاطر هدفی برای انسانها فرستاده شده است، بنابراین لازم است تا در رابطه به هر کلمه ئی که میخوانیم فکر نمائیم و دریابیم که چرا و به چی دلیل آن کلمه برای ما فرستاده شده است و چگونه میتوانیم از آن در زندگی روزمره خویش استفاده نمائیم.

خود را از برداشت های نادرست دیگران محفوظ نگهداریم

با مطالعه قرآن کریم ما با آنچه که درین کتاب الهی وجود دارد آشنا شده و خود را از سؤتعبیر و برداشت های نادرست دیگران محفوظ نگه میداریم. با مطالعه قرآن کریم ما با دانش و اندوخته های موجود این کتاب آشنا میشویم؛ در رابطه به اصول دنیوی و آخروی به فکر میپردازیم و با قضاوت خویش و برداشت درست خویش، خویشتن را با قدرت محکمی در مقابل آن کسانیکه دانش و مطالعه درستی از قرآن ندارند مجهز میسازیم. این کار چشم و گوش ما را در زمان استدلال و گوش دادن به حرف های دینی دیگران بازتر ساخته و از میزان مطالعه و دانش واقعی دینی دیگران مطلع میسازد.

خود را از بردگی ذهنی رها سازیم

بردگی ذهنی یعنی دادن افکار خویش بخاطر شکل دادن ذهنیت فردی مان به دست دیگران است. کسانیکه از مطالعه قرآنکریم به دور اند، خود را بیشتر در خطر گرفتاری بردگی ذهنی قرار میدهند. این بخاطری است که با عدم مطالعه این کتاب، اشخاصی که به گفته های الهی از دید، تعبیر، و طرزفکر دیگران آشنا میشوند، قدرت فکری خویش را وابسته به برداشت های دیگران میسازند، و از آنجائیکه دیگران متأثر از زمان، موقعیت اقتصادی و اجتماعی، قدرت، نفوذ، و میزان مطالعه هستند در تعبیر آیات قرآن کریم نظرات متفاوتی ارائه مینمائید که این خود میتواند باعث اختلاف نظرها، عقاید، دیدگاه ها و روش ها گردد. حال، اگر ما خودمان را مطیع برداشت های دیگران سازیم در حقیقت زحمتی برای شکافتن حقایقی که خداوند(ج) برای ما فرستاده و قدرت درک آنرا داده، ندایده ایم و در واقعیت امر خود را حقیرانه و برده گونه به دیگری به خاطر مطالعه و برداشت اش از قرآن کریم سپرده ایم. این یعنی کفران نعمتی که خداوند(ج) برای ما فرستاده است.

از مغزشوئی به دور میمانیم

از آنجائیکه ما مسلمانان یقین قوی به باورهای مذهبی مان داریم، پس باید قرآن را بخوانیم تا بدانیم چگونه رفتارها و باورهای خویش را در مقابل دیگران شکل دهیم. اگر ما این کتاب الهی را به لسانی که به آن حاکم هستیم بخوانیم، دیگر کسی قدرت این را نخواهد داشت تا با یک یا چند آیتی احساسات مان را بخاطر منافع شخصی، اجتماعی، گروهی، مذهبی، قومی و یا نژادی خویش تحریک نماید. درین حالت مایان آله دست دیگران قرار نمیگیریم و از مغزشوئی و سواستفاده فکری به خاطر بی دانشی، بی مطالعه گی، نادانی و بی منطقی خویش در امانیم.

زندگی را برای خویش و دیگران زیبا میسازیم

خواندن قرآن یعنی بازگو کردن و تکرار نمودن کلام خداوند(ج) است. از آنجائیکه خداوند(ج) برای ما انسانها زیبائی، آرامش، دوستی، محبت، صمیمت، مهربانی، همزیستی، شفقت، احترام، صبر و خوشی را میخواهد، ما با مطالعه قرآن به عمق، معنا، قدرت و اثر این زیبائی ها در کلام خداوند(ج) آشنا میشویم. زمانیکه ما با مطالعه تک تک از واژه های قرآن با معنی واقعی انسان بودن و مسلمان بودن آشنا شویم، دیگر جائی در قلب و وجودمان برای خشونت، نابرابری، نابرادری، بی عدالتی، بی احترامی، خودخواهی، خود بینی و خود اندیشی نمی ماند.

 

در اخیر باید یادآور شوم که خواندن قرآنکریم کار مشکلی نیست. شما هم زمانش را دارید، هم انرژی اش را و هم باور و انگیزه مذهبی اش را، پس برای چی معطلید؟ لطفا همین حالا شروع کنید. فقط روز نیم صفحه. با خواندن هر آیه در رابطه به آن فکر کنید. با قدرت آن آشنا شوید و کاربرد آنرا در زندگی خویش بیابید. این قدرت طلائی فقط در دست تان، در ذهن تان و در وجود خودتان است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 18 اسفند 1392 | 14:51 | نویسنده : حسین خلجی |